mina foton – ett urval

JAG LÄNGTAR…

Jag har varit ute och räfsat gammalt högt gräs, mängder av barr från våra enorma tyska furor, plockat bort nerfallna grenar och stora kottar…

Det är en mycket stor vild tomt – på sommaren går jag med lien så mycket som möjligt. Vädret kan göra arbetet svårt, det hemska höga gräset kan växa snabbare än de vilda blommorna beroende på hur mycket det regnar…

Då gör jag gångar så att det blir beting, tar en del i taget, markerar var blommorna är, ibland får jag riva upp gräset för hand så att jag inte förstör dem.

Luften ska fyllas av fjärilar, vildbin, humlor, sländor och andra insekter…

När hundkäxen blommar är det vackert – men jag drar upp dem lite då och då – annars tar de över helt.

Nu väntar jag på scillorna… snödropparna och vintergäcken är fortfarande fina… krokusen börjar slå ut, påskliljorna börjar sticka upp, pärlhyacinterna likaså…

Och sen kommer mattorna av förgätmigej… vad jag längtar!

.

ÄNNU MERA GRÄS 001

Kommentarer till: "JAG LÄNGTAR…" (5)

  1. Vårt land är långt. Din vår är ganska långt på väg och vår vår har precis börjat, lite tveksamt. Idag såg jag två snödroppar under äppleträdet och krokusarnas tunna spjut är uppe nu. Om några dagar kommer knopparna, för när solen skiner går det fort. Jag är bara rädd att det går alldeles för fort. Scillan är underbar när den bildar blå mattor, på landet under den stora lönnen och i stan under äppelträdet och längs med häcken. Ja ser fram emot att få se de nya tulpanerna som jag satte vid staketet mot grannen. På landet har också vi också en jättetomt, alldeles för stor egentligen, men… det är en frihet att kunna strosa omkring på den, eller hur?

  2. Ja, det är fantastiskt, jag älskar att så småningom kunna gå barfota och få elefanthud under fötterna…
    Nu är det kallt igen, minusgrader på nätterna, nordan vind och de varnar för eventuell snö… då får jag arbeta inomhus – och det arbetet måste också göras!

  3. Lie det är grejer det. Tyst och mediterande att lyssna när lien går.
    Inte som dagens motordrivna eländet.
    KAn fortfarande inte förstå varför de är ens tillåtna.

    • Ibland är det för jobbigt här på helgerna… samtidigt förstår jag att de som jobbar borta mycket måste fixa i trädgården på helgerna och det måste gå fort… de måste ju hinna tvätta bilen också…
      Men om de bara visste hur annorlunda livet kan vara utan en döddesignad trädgård där inte ens tusenskönorna får blomma och glädja humlorna…

Kommentera

Etikettmoln

