mina foton – ett urval

Försöker se till att tomten är/blir ett paradis för alla våra smådjur… dessutom behövs det för pollineringen…

fjärilar VI  010

fjärilar IV  007

fjärilar V  003

fjärilar V  007

fjärilar IV  006

fjärilar VI  006

fjärilar VI  009

fjärilar VI  011

fjärilar VI  007

fjärilar 002

Kommentarer till: "FJÄRILAR & ANDRA FLYGFÄN PÅ TOMTEN 2" (6)

  1. Gulvingarna lägger man märke till! Många såna har jag inte fotat. Jag har min fjärilsbok på landet, tror jag, så jag kan inte identifiera dem som du inte känner igen. Och ofta behöver man se undersidan också, så det är lite knepigt. Vet du om det finns någon fjäril som är speciell för er där nere? Förra årets bastardsvärmare var jag glad över, då hade jag inte sett den på flera år, och plötsligt såg jag den flera gånger.

    • Förr har jag bara njutit av dem, känt igen de vanliga, citron, blåvinge, nässel, amiral & några till. Nu när jag fotograferade så kollade jag upp namnen genom att titta på googles bilder… har inte fördjupat mig, kollar mer i sommar…

      • Jag kände knappt igen någon annan än citron-och kålfjärilen. Jag minns när jag första gången på riktigt tittade på en pärlemorfjäril tror jag det var, när jag såg den mosaikmönstrade undersidan, häpnade jag. Jag tänkte att det måste vara en invandrare, så blind hade jag varit. Sen har jag lärt mig några per sommar och den senaste är den silverstreckade pärlemorfjärilen som hälsar på hos mig på sensommaren. Det är roligt att lära sig lite i taget.

  2. Jag minns en sommar. Jag var en liten flickebarn kanske på 6 år. Var hos min farmor. De hade en enormt stor träd i trädgården. Och den var full av fjärilslarver. Som hasade sig upp och ner på träden. Det var tusentals av dem om inte 10 tusentals.
    För mig kändes som om de täckte hela träden. Och jag mådde så dåligt av det medan farmor tyckte att det är väl inget konstigt med larverna. Brrrrr…. Som en skräckfilm…larver istället för fåglar.
    Jag har en idag svårt för dem där håriga larverna.
    Tyvärr fanns ju inga mobiler då och farmor hade ingen kamera heller, inte jag heller för den delen. Det var annat att vara barn förr än idag. 🙂

    • Vilket minne! Lite tråkigt… men så mycket fjärilslarver… undrar vad det var för någon sorts fjäril – och vad det var för träd… har du ingen som du kan fråga? 🙂

Kommentera

Etikettmoln

