mina foton – ett urval

Försöker se till att tomten är/blir ett paradis för våra smådjur… dessutom behövs det för pollineringen…

amiral 005

fjärilar III  005

fjärilar 004

fjärilar III  006

fjärilar VI  003

fjärilar 020

fjärilar 008

fjärilar IV  002

fjärilar V  002

fjärilar 005

Kommentarer till: "FJÄRILAR & ANDRA FLYGFÄN PÅ TOMTEN 1" (13)

  1. Vackra fjärilar. Jag har nog fotat de flesta hos mig, men den fjärde bilden nerifrån kan jag nog säga att jag inte känner igen. Så vacker! Vad är det för kvalisort?

    • Får du inte fram texten på fotona ?
      Det är en mindre tåtelsmygare…

      • Jag såg det i det andra inlägget. Sländan vågar jag mig en gissning på,ska vi säga brun mosaikslända? Nån liten smygarnånting fotade jag hos/med grannen i slutet av sommaren, hon bad mig komma över och titta på den. Jag måste sortera mina fjärilar!

      • Ja, och snart kan du fota fler…

  2. Men din är mer melerad på kroppen. Jag har en brun mosaikslända här:
    http://baraenbildavmig.wordpress.com/2011/09/01/same-same-but-different-2/

    och här:
    http://baraenbildavmig.wordpress.com/2011/08/31/blandslanda/. Det är samma slända på båda bilderna.

  3. Hej Irene. Nedan ett citat och en länk till en sida jag hittade. Rulla ner till ”sländor vid torpet” så är bilderna där. Jag håller nog med ”Jag”.

    ”I går hittade jag en nykläckt blågrön mosaikslända (en hona) i utkanten av Jans torpträdgård. Kanske är den kläckt vid dammen.
    När jag gick iväg en sväng på vägen så fann jag även en hane som patrullerade lite sävligt.
    Du kan se skillnad på könen om du tittar på midjan, hanen har smal midja.”

    http://miansblogg.blogspot.se/2012_08_01_archive.html

  4. Wow. Har inget mer att säga.
    Ju förutom att jag sällan sett så många olika fjärilar. Så du har lyckats med dina planteringar av dragväxter. 🙂

  5. Jag ser att vädden är välbesökt, vilket jag också har märkt på landet. Därför planterade jag den även i stan.

Kommentera

Etikettmoln

